Kontrole Zewnętrzne w 2017 roku
W 2017 r. przeprowadzono 4 kontrole zewnętrzne w zakresie:
1. W dniach od 10 do 15 marca 2017 r. z upoważnienia Wojewody Opolskiego została przeprowadzona kontrola problemowa w trybie uproszczonym dotycząca realizacji zadań nieodpłatnej pomocy prawnej.
Kontrolujący pozytywnie ocenili realizację zadań nieodpłatnej pomocy prawnej wskazując jednocześnie na pojedyncze uchybienia o charakterze formalnym nie mające wpływu na efektywność kontrolowanego zadania. Zalecono podjęcie działań mających na celu rozpowszechnienia w większym zakresie informacji o lokalizacji punktów, harmonogramie działań i zasadach nieodpłatnej pomocy prawnej.
Kontrolujący pozytywnie ocenili realizację zadań nieodpłatnej pomocy prawnej i edukacji prawnej.
Pismem z dnia 14 kwietnia 2017 r. skierowanym do Wojewody Opolskiego przekazano informację o realizacji zaleceń pokontrolnych.
2. W dniach od 5 kwietnia do 31 lipca 2017 r. Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę dotyczącą funkcjonowania systemu nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej.
Kontrolujący pozytywnie ocenili realizację zadań nieodpłatnej pomocy prawnej i edukacji prawnej.
Zalecenia pokontrolne dotyczyły uwzględnienia w projektach indywidualnych umów w sprawie świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej zawieranych z adwokatami, zapisów dotyczących zasad zapewnienia zastępstw zgodnie z regułami ustalonymi przez Naczelną Radę Adwokacką oraz wzmocnienia nadzoru nad realizacją przez adwokatów i radców prawnych zobowiązań wynikających z zawartych umów w sprawie świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej w zakresie prawidłowego dokumentowania udzielonych porad.
Pismem z dnia 19 września 2017 r. skierowanym do Dyrektora Najwyższej Izby Kontroli – Delegatura w Opolu przekazano informację o realizacji zaleceń pokontrolnych.
3. W dniach od 18 lipca do 02 października 2017 r. r. została przeprowadzona przez Regionalną Izbę Obrachunkowej w Opolu kontrola kompleksowa dotycząca gospodarki finansowej Powiatu Opolskiego za 2016 r. oraz wybranych zagadnień za lata 2015 i 2017. Wskazane przez kontrolujących nieprawidłowości dotyczyły one między innymi:
- sporządzania wykazów nieruchomości przeznaczonych do oddania w dzierżawę zawierających wszystkie wymagane informacje, o których mowa w art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r. poz.2147 z późn. zm.),
- wzmocnienia nadzoru w zakresie naliczania wynagrodzeń pracownikom zatrudnionym na podstawie wyboru,
- zapewnienia prawidłowej kontroli merytorycznej w zakresie stwierdzenia faktycznego wykonania zleconych usług,
- wzmocnienia nadzoru w zakresie przestrzegania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.
Pismem z dnia 3 i 23 stycznia 2018 r. poinformowani Regionalną Izbę Kontroli w Opolu o wykonaniu zaleceń pokontrolnych.
4. W dniach 23 i 24 listopada 2017 r. Opolski Inspektor Transportu Drogowego w ramach sprawowanego nadzoru nad Wydziałem Komunikacji Starostwa Powiatowego w Opolu przeprowadził kontrolę planową w zakresie prowadzonych przez Wydział spraw. Działalność Starostwa Powiatowego w Opolu w kontrolowanym zakresie została oceniona pozytywnie.